İslâm Kelâmında Kader
Kur’ân, insanı irâdeli ve hür bir fâil olarak kabul etmiştir. Buna uygun olarak cebrî anlayışları reddetmiş ve kınamıştır. Bununla beraber Kur’ân, bütün olayların önceden belirlenmesi anlamında bir “kader” anlayışını da ihtiva etmektedir. Gerek Kur’ân’da ve gerekse hadislerde, Kelâm ilminde tartışıldığı şekliyle bir kader ve insan fiilleri söz konusu değildir. İlk müslümanlar konuyla ilgili sorularını “kader” olarak soruyorlar ve cevaplarını da bu çerçevede alıyorlardı. Gerçekte Hz. Peygamber döneminde, Kelâm ilminde olduğu şekliyle fırkalara ve ekollere ayrılmaya yol açacak teorik bir tartışmanın vaki olduğu kaydedilmemiştir. Bu durumun hulefâ-i râşidîn dönemine hâkim olduğu görülür. Kelâm ilminin en temel konularından biri olan kader meselesi, zamanla insanın fiillerinde özgür irâde sahibi olup olmadığına evrilmiştir. Özellikle İslâm tarihinin çok erken döneminde (hicrî birinci yüzyılda) bu mesele hakkında birbirine zıt olan Cebriyye ve Kaderiyye ekolleri çıkmış, birisi insanın zorunluluk altında bulunduğunu iddia ederken, bunun karşısında yer alan Kaderiyye kaderi tamamen inkâr etme yoluna gitmiştir. Bütün itikâdî tartışmalarda olduğu gibi, kader ve insan fiilleri meselesinde de Ehl-i Sünnet, ifrât ve tefrîti temsil eden bu iki ekol arasında itidâl yolunu benimsemiştir.
- Açıklama
Kur’ân, insanı irâdeli ve hür bir fâil olarak kabul etmiştir. Buna uygun olarak cebrî anlayışları reddetmiş ve kınamıştır. Bununla beraber Kur’ân, bütün olayların önceden belirlenmesi anlamında bir “kader” anlayışını da ihtiva etmektedir. Gerek Kur’ân’da ve gerekse hadislerde, Kelâm ilminde tartışıldığı şekliyle bir kader ve insan fiilleri söz konusu değildir. İlk müslümanlar konuyla ilgili sorularını “kader” olarak soruyorlar ve cevaplarını da bu çerçevede alıyorlardı. Gerçekte Hz. Peygamber döneminde, Kelâm ilminde olduğu şekliyle fırkalara ve ekollere ayrılmaya yol açacak teorik bir tartışmanın vaki olduğu kaydedilmemiştir. Bu durumun hulefâ-i râşidîn dönemine hâkim olduğu görülür. Kelâm ilminin en temel konularından biri olan kader meselesi, zamanla insanın fiillerinde özgür irâde sahibi olup olmadığına evrilmiştir. Özellikle İslâm tarihinin çok erken döneminde (hicrî birinci yüzyılda) bu mesele hakkında birbirine zıt olan Cebriyye ve Kaderiyye ekolleri çıkmış, birisi insanın zorunluluk altında bulunduğunu iddia ederken, bunun karşısında yer alan Kaderiyye kaderi tamamen inkâr etme yoluna gitmiştir. Bütün itikâdî tartışmalarda olduğu gibi, kader ve insan fiilleri meselesinde de Ehl-i Sünnet, ifrât ve tefrîti temsil eden bu iki ekol arasında itidâl yolunu benimsemiştir.
Stok Kodu:9786256063716Boyut:13,5 x 21,0 cmSayfa Sayısı:130Basım Yeri:İstanbulBaskı:1Basım Tarihi:2024Kapak Türü:A. Bristol (Karton Kapaklı)Kağıt Türü:65 gr Holmen lüks kitap kağıdıDili:Türkçe
- Taksit Seçenekleri
- AxessTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,08114,24620,17121,00914,20127,821211,22134,62CardFinansTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,03114,09620,12120,73914,07126,621211,17134,04advantageTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,03114,09620,12120,73914,16127,401211,17134,04Ziraat BankKartTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,46115,38620,78124,70914,87133,861211,81141,76BonusTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,06114,18620,11120,65914,12127,121211,13133,53ParafTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,44115,33620,50123,00914,43129,911211,24134,91MaximumTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,22114,67620,17121,04914,11126,951211,12133,48WorldTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00338,13114,39620,20121,20914,22128,011211,23134,79Sağlam KartTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim108,00108,00337,52112,56619,69118,12913,74123,621210,76129,14
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
- Yayınevinin Diğer Kitapları